Blog

winstgevende-mailfunnel-suzanne

Freedompreneur Suzanne van Duijn inspireert ondernemers in het creëren van een vrijer leven, o.a. via haar blog vrijemeid.nl en online programma’s. Een mailfunnel helpt haar om wekelijks nieuwe verkopen te realiseren. In dit interview vertelt ze waarom ze een mailfunnel heeft, hoe ze ‘m opbouwt en ze geeft vijf gouden tips, zodat ook jij direct kan starten.

Wie ben je en wat doe je?

“Ik ben Suzanne van Duijn en help vrouwen naar een vrijer leven. Dit doe ik met mijn blog Vrijemeid.nl, Instagram, mijn boek, podcast, cursussen en coaching. Alles wat ik doe gaat over vrijheid in allerlei vormen: fysieke vrijheid door locatieonafhankelijk werken, mentale vrijheid: doen wat je leuk vindt en financiële vrijheid door er genoeg geld mee te verdienen. Daarnaast heb ik samen met compagnon Chantal een pr-bureau: Snappr.”

Sinds wanneer zet jij mailfunnels in?

“Ik heb sinds 2020 een mailfunnel. Daar ben ik mee begonnen toen ik ook met mijn businesscoach Carlijn Ottens begon. Zij heeft het me allemaal geleerd. Ik ben gestart met het maken van een gratis e-book waarop mensen zich konden inschrijven, zodat ik mijn maillijst kon opbouwen. Daarnaast ben ik gelijk gestart met adverteren voor het e-book zodat nog meer mensen in mijn mailfunnel terechtkomen. Uiteraard heb ik eerst de e-mails gemaakt zodat er een funnel stond voordat ik ging adverteren. Anders komen er mensen in je maillijst en kan je ze vervolgens niks aanbieden.”

“Ik ben bewust meteen begonnen met adverteren om te testen of mijn mailfunnel wel werkte. Want anders duurt het heel lang voordat je een beetje wat kan zeggen over je mailfunnel. En ik had haast 😉. Zodra er ongeveer 100 mensen in zaten kon ik al een beetje kijken van goh… kopen mensen nou ook in de funnel? Sowieso is het fijn om je funnel te vullen, want ook al kopen ze niet meteen in de funnel dan heb je ze alsnog in je maillijst. Als ik besluit een campagne uit te sturen voor een nieuw product zoals een e-course kan ik putten uit die maillijst.”

Waarom begon jij met een mailfunnel?

“ik wilde een mailfunnel om meer automatisch te verkopen, dus ook kunnen verkopen als je een dag vrij bent. met online producten wordt het hierdoor echt ‘passief.”

Hoeveel funnels heb je op dit moment lopen?

“Ik heb eigenlijk één echte hoofdfunnel. Daarnaast heb ik ook wel wat kleine funnels achter andere producten. Ik geloof niet in 80 verschillende funnels draaien. Je hebt een core-business, bij mij is dat vrijheid. Het is een trechter dus je wilt mensen ook een bepaalde kant opsturen. Je wilt dus niet allemaal verschillende funnels hebben. De meeste mensen komen bij mij binnen via mijn gratis e-book over locatie-onafhankelijk werken. Dan komen ze in de funnel. Maar ik heb ook een andere gratis weggever, dat is een mini- videotraining. Die mensen komen in dezelfde funnel terecht als de mensen die het e-book downloaden.  Komen ze via een betaald product binnen dan zorg ik wel dat ze ook in de funnel komen maar dat ze de eerste mails niet meer krijgen omdat ze al gekocht hebben. Dus zo verschillen de funnels wel maar uiteindelijk lopen ze globaal hetzelfde. Na het doorlopen van de gehele funnel komen ze terecht op mijn nieuwsbrieflijst. Ze komen allemaal in een grote bak, dat noem ik mijn vijver. De vijver blijf ik vullen. De vijver krijgt ook elke week, of om de week, leuke mails met waarde en af en toe doe ik een promotie.”

Hoe heb je dat aangepakt?

“Misschien is het nog een beetje vaag, maar het komt erop neer dat ik tien mails heb uitgeschreven. Deze mails worden allemaal geautomatiseerd verstuurd nadat mensen zich inschrijven voor mijn weggever. Het eerste mailtje is dan de weggever. Het tweede mailtje is een verhaal waarin ik mijzelf voorstel. In het derde, vierde, vijfde en zesde mailtje vinden mensen herkenning en deel ik waarde. Hierdoor gaan mensen je vertrouwen omdat ze meer over je business weten. Pas daarna doe ik ergens een keer een aanbod. Dat is dan in principe een aanbieding voor mijn online cursus over locatie-onafhankelijk werken. Ze krijgen daarna nog een keer een herinnering voor die cursus, en dan weer wat waardemails. Na een paar weken stuur ik een aanbod voor mijn tweede cursus: ontdek jouw missie. Vervolgens ontvangen ze weer wat waardemails. Volgens mij is mijn funnel inmiddels tweeëneenhalve maand lang. Uiteindelijk belanden ze op mijn nieuwsbrieflijst.

Ik heb het allemaal het liefst geautomatiseerd. Scoren een aantal campagnes goed dan plak ik die weer achter mijn funnel. Dan krijgt iedereen voortaan die campagne.”

Wat zijn concrete resultaten uit jouw funnel, kan je cijfers noemen?

“Ik ben daar altijd heel open in. Maar ik vind het lastig om te generaliseren omdat het heel erg afhankelijk is van meerdere dingen. Ik meet ook niet alles 1-op-1 door. Ik kijk vooral naar het grotere plaatje. Uiteindelijk wil ik onderaan een leuk bedrag overhouden. Zolang dat gebeurt, en zolang dat getal groeit, ben ik blij. Ik meet niet alles exact door van ‘oh zoveel mensen hebben in de funnel gekocht’ want het is het totaalplaatje. Ik ben ook zichtbaar op Instagram, ik kom ook in de media en zet advertenties in. Dus mensen worden misschien in de mailfunnel getriggerd om te kopen maar ze hebben mij al op heel veel andere plekken gezien. Ik vind het daarom lastig om te zeggen ‘dit komt puur door de mailfunnel’. Wat ik wel kan zeggen is dat de mails goed worden geopend en dat mensen erop reageren. Ze zijn dus betrokken en ze zijn warm. Dat is ook het idee: je wilt een warm publiek opbouwen zodat als je een keer een campagne doet dat mensen denken:‘oh ja, nu koop ik wel’. Of ze zien mij een andere keer en dat ze mij dan al kennen omdat mijn mail iedere week in hun mailbox zit.

Ik krijg  wel eens verkopen binnen waarvan ik denk: ‘waar komt dit vandaan?’ Dat is dan vaak door de funnel. Al met al sinds ik met de funnel ben begonnen zie ik mijn omzet stijgen. Dus ik geloof echt dat het werkt.”

Wat zijn volgens jou de voordelen van werken met funnels?

“Meer automatiseren en meer passief verdienen in plaats van elke keer mensen moeten aanspreken op Instagram bijvoorbeeld. Je behoudt de e-mailadressen, waardoor je mensen makkelijker een mailtje kunt sturen, zonder dat je maar elke keer loopt te schreeuwen op je Insta story’s.”

Liep jouw funnel meteen goed/winstgevend?

“Ik heb daar echt wel aan getweaked. Op een begeven moment ben ik gaan doormeten: welke mail wordt goed geopend, wat kan er beter? Vaak ligt het aan de onderwerpregel waarom mensen überhaupt niet klikken. Of je deelt gewoon niet genoeg waarde waardoor ze niet meer openen. Dus daar heb ik wel naar gekeken. Ik heb m’n funnel pas nog helemaal doorgelopen. Het is een work in progress: geregeld updaten omdat ik nu zelf ook weer andere dingen doe.

Liep mijn funnel gelijk winstgevend? Nee, want in het begin kennen mensen je gewoon nog niet zo goed en gaan ze echt niet gelijk bij je kopen. Vandaar dat ik mijn funnel langer heb gemaakt en dat ik er ook nog een goedkoper product tussen heb gezet. In het begin had ik bijvoorbeeld een gratis weggever, boek en dan na een aantal mails mijn digital nomad e-course voor 99 euro. Mijn boek verkoop ik via bol.com dus ik kan niet meten of mensen die uiteindelijk ook kopen. Daarom maakte ik nog een product wat ik ertussen kon zetten: ik heb een masterclass opgenomen voor 17 euro die ik nu aanbied. Want mensen die je nog amper kennen kopen niet gelijk iets van 99 euro. Op de bedankpagina en in de eerste mail van mijn weggever krijgen ze die te zien.”

Wat vond je lastig in het opzetten van de funnels en hoe ging je daarmee om?

“Een paar jaar geleden heb ik al geprobeerd om e-mailmarketing op te zetten. Maar ik dacht te commercieel, sowieso stuurde ik er alleen iets uit als ik wilde verkopen. Dat is natuurlijk fout. Je moet mensen ook veel waarde geven. Als je alleen mailt als je iets wilt verkopen dan ruiken ze dat, ben je niet betrouwbaar en ben je niet top of mind.

Mijn tweede fout was dat ik het te mooi wilde maken met allemaal thema’s en opmaak. Eigenlijk werkt een simpele e-mail veel beter. Met een lay-out alsof je een gewoon mailtje stuurt i.p.v. een of andere super fancy flyer. Dat werkt bij mij, ik weet niet of dat bij iedereen zo werkt.”

Waar moeten mensen rekening mee houden wanneer ze starten met een funnel?

“Dat zijn de algemene marketingtips. Het is heel belangrijk om je doelgroep goed te kennen, en te weten waar jij voor staat zodat je uiteindelijk weet wat je gaat verkopen. Want het is een funnel natuurlijk. Uiteindelijk gaan ze allemaal naar één punt. Je wilt dat ze aan het einde van de funnel iets kopen. Je bent constant aan het opbouwen en opwarmen daarvoor. I.p.v. dat je de ene keer het hierover hebt en dan weer daarover: ‘oh ik noem de cursus even’… nee! Je moet echt wel een opbouw hebben. Daarom moet je heel goed je doelgroep kennen: wat willen ze? Wat houdt ze tegen? Waar struggelen ze mee? Zodat je heel erg die herkenning gaat hebben, die verbinding gaat maken en dat ze jou gaan vertrouwen als expert. Daarna doe je je aanbod. Maar dat geldt natuurlijk voor alle marketingkanalen. Wat dat betreft is een funnel niet heel anders. Ik denk dat mensen zich te snel pushy vinden waardoor ze geen aanbod doen. Of ze zijn juist to pushy en sturen random mails met alleen een commercieel aanbod. Maar het gaat om taal, communicatie en verbinding zoeken.”

Heb jij helemaal uitgestippeld wat jij de rest van dit jaar in je nieuwsbrief gaat zetten?

“Nee, daar ben ik wat vrijer in. Ik ga daar niet keihard strategisch mee om maar ik heb wel een globale planning. Als ik weet dat ik bijvoorbeeld mij nieuwe boek lanceer (De route naar 100.000 euro per jaar) of een nieuwe cursus, doe ik die week ervoor wel even iets over dat onderwerp en daarna een aanbod. Daar hou ik dus wel rekening mee. Het is niet zo dat ik alle onderwerpen helemaal uitgestippeld heb. Meestal laat ik het ook weer afhangen van mijn blog, podcast en Instagram.”

Winstgevende mailfunnel Suzanne selfie

Tenslotte: heb je nog gouden tips?

Tip 1: Als ik zie dat een bericht op Instagram heel goed wordt ontvangen maak ik er een nieuwsbrief van. Wat dat betreft is het ook heel leuk om de andere kanalen te bekijken want daar leer je weer heel erg van. Wat gaat het in de mail goed doen of andersom. Ik doe weleens een a/b test met mijn mail en dan zie ik welke kop ik moet pakken voor mijn blog.’

“Wat wel goed is om te weten is dat waar mensen op klikken in een mail niet altijd een goede blogtitel is. Want een blogtitel kies ik natuurlijk ook op basis van SEO. Een e-mail heeft niks te maken met SEO. Je moet wel goed weten welke strategie je kiest voor welk kanaal. Mijn blog richt ik veel meer in op SEO en de nieuwsbrief richt ik veel meer in op het aantal klikken. Het werkt dus niet dezelfde op die manier.”

Tip 2: Blijf vooral mailen. Heel veel mensen denken dat één keer per maand mailen echt genoeg is maar op Instagram kan je bij wijze van spreken ook iedere dag wat nieuws posten zonder dat mensen zeggen  ‘o daar heb je haar weer…’ Als ik zou vragen aan mijn volgers hoe vaak ze een post willen zien van mij, dan zeggen ze ook meerdere keren per week. Waarom zou ik dan maar één per maand mailen? En anders schrijven ze zich uit en is het toch niet jouw doelgroep. Ik ben ook helemaal niet bang als mensen zich uitschrijven want blijkbaar is het dus totaal niet je klant. Dan kan je ze maar beter kwijt zijn 😉.

Tip 3: Denk slim. Hergebruik content. Ik gebruik mijn nieuwsbriefonderwerpen ook voor een podcast, Instagram, blog of andersom. Je hoeft niet vier verschillenden content stukjes te maken. Je kan gewoon alles opknippen en hergebruiken. Ik verstuur soms ook na 3 maanden bijna dezelfde nieuwsbrief als eerder omdat ik weet dat die goed geopend wordt. Mensen zijn dat echt allang vergeten. Ik maak de inhoud dan net even iets anders.

Tip 4: Doe wat met je statistieken. Je kan er wel mails uitsturen maar meet dan om te kijken of het werkt. Je leert er anders niks van. Misschien blijf je iets doen wat helemaal niet goed werkt. Ik kijk regelmatig welke nieuwsbrief goed geopend wordt, en wat goed wordt aangeklikt. Wie klikken er bijvoorbeeld altijd? Dat zijn de mensen die je persoonlijk een mailtje kunt sturen met een aanbod.

Tip 5: Niet meteen iets heel duurs verkopen in je funnel. Want die mensen zijn niet bekend met je. Behalve als je Suzanne Roording heet😉. De meeste mensen gaan echt niet gelijk een duur coachtraject kopen zolang ze jou niet eerst beter leren kennen en weten waarvoor je staat. Daarom is het handig om te beginnen met eerst een klein product om dan uiteindelijk steeds duurder te gaan.”

De mailfunnel van Suzanne

Gratis e-book of gratis videotraining
Masterclass
E-course
E-course
Coachingtraject

0 reacties

Een reactie versturen