Blog

Geef jouw salesfunnel een boost met prikkelende content

Geef jouw salesfunnel een boost met prikkelende content

Helaas blijven de aankopen een beetje achter en vraag jij jezelf af of het allemaal wel werkt, zo’n salesfunnel. Het antwoord? Zeker! Míts je jouw content zo inzet dat het prikkelt en overtuigt. In dit blog leg ik je uit hoe je met prikkelende content van jouw fans trouwe klanten maakt via een salesfunnel.

Wat is content precies?

Ik kan me voorstellen dat content een vaag begrip voor je is. Wat ik ermee bedoel zijn de communicatie uitingen die je online creëert voor jouw doelgroep. Je vertelt een verhaal over je bedrijf op een leuke en boeiende manier zonder direct commercieel te zijn. De informatie die je per mail verstuurt aan de contacten die in jouw salesfunnel staan is ook content.

Content kan van alles zijn:

  • Blogposts
  • Social media posts
  • Nieuwsbrieven
  • Infographics
  • Video’s
  • Podcasts
  • E-boeken

Waarom content onmisbaar is voor jouw salesfunnel

Eerlijk is eerlijk… je wilt natuurlijk dat mensen klant bij jou worden. Maar dan moet je eerst een band met ze opbouwen. Hoe doe je dit? Door waardevolle en persoonlijke content weg te geven. Hiermee win je het vertrouwen van jouw klant. Wat vaak misgaat is dat er gelijk in de eerste mails een aanbod wordt gedaan. De meeste mensen haken dan af want ze zijn nog helemaal nog niet klaar om te kopen. Ze kennen je nog niet. What’s in it for me? Vragen ze zich af.

Jouw doelgroep ziet duizenden berichten per dag. Iedereen vecht om de aandacht. Daarom filtert ons brein deze berichten heel snel: Is dit voor mij belangrijk? Wil ik hier aandacht aan besteden? Wél als de content de lezer meteen ‘pakt’.

Hoe zorg je ervoor dat jouw salesfunnel een succes wordt?

Nadat mensen jouw gratis weggever hebben gedownload stuur je ze dus eerst nog een aantal waardemails. Doe je dit niet? Dan kan het zomaar gebeuren dat je een mogelijke klant misloopt. En dat is vreselijk zonde. Stel jezelf de volgende vraag, voordat je begint met het schrijven van deze mails: wat zijn de overtuigingen van jouw ideale klant ten opzichte van jouw oplossing?

Geef jouw salesfunnel een boost met prikkelende content verbaasd

Opbouw e-mails salesfunnel

Voordat je funnel van start gaat schrijf je eerst de content van de e-mails. Goede teksten zijn enorm belangrijk om jouw product of dienst te verkopen. Waarde geven is niet alleen tips geven maar ook entertainen: verhalen vertellen, inzichten delen, inspireren en motiveren. Hieronder leg ik uit hoe je de e-mails in je salesfunnel opbouwt om uiteindelijk een marketingscan te verkopen.

10 e-mails met prikkelende content salesfunnel

Mail 1: De weggever
De mensen die zich hebben ingeschreven via het formulier op je website ontvangen uiteraard in de eerste e-mail jouw gratis weggever. Het e-book of de video upload je onder ‘media’ in je website en die URL plak je vervolgens in de eerste e-mail.  Vertel gelijk wat ze kunnen verwachten in de komende dagen.

Mail 2: Jouw verhaal
In de tweede mail vertel je iets over jezelf: waar stond je eerst, wat deed je toen, waar sta je nu? Laat zien waar jij voor staat.

Mail 3 t/m 6: know, like, trust fases
Wat zijn de bezwaren van jouw doelgroep? En welke oplossing heb jij daarvoor? Het is belangrijk dat je de lezer wakker schudt. Deel waardevolle tips die zorgen voor een ‘aha momentje’. Hierdoor gaan mensen jou vertrouwen omdat ze jouw business leren kennen. Hieronder een voorbeeld van waardemails die ik stuur en die aansluiten op de bezwaren van mijn doelgroep.

Mail 3: Bezwaar 1
In mijn gratis weggever leg ik in Jip en Janneke taal uit hoe je een vliegende start maakt met jouw online marketing. Voor veel ondernemers is dit een heikel punt. Want; waar moet je beginnen? Je raakt als snel overweldigd met alles wat je ‘moet’ doen om online zichtbaar te zijn. Het goede nieuws is: je hoeft niet alles. Kies wat bij jou doelgroep past; begin bij het begin.

Mail 4: Bezwaar 2:
Waarschijnlijk denken je lezers nu: ja allemaal leuk en aardig, maar bij mij kan het niet want ik heb geen tijd. Veeg ook dit bezwaar van tafel. Als je te weinig tijd hebt is het de kunst om goed te plannen. Maak het behapbaar met een contentkalender. Hierdoor kun je vooruit werken zodat je niet gestrest alles op het laatste moment hoeft te verzinnen. Maak gebruik van inplantools. Sla alles op wat je tegenkomt wat jou inspireert. En doe dit niet alleen tijdens je creatiedagen. Op die manier verzamel je ideeën en kun je tijdens je creatie dag volop aan de slag.

Mail 5: Bezwaar 3:
Online zichtbaar worden is voor veel ondernemers wel ‘een dingetje’. En misschien ook wel voor jou. Zichtbaar zijn is vaak gewoon eng. Je moet dingen doen die je niet eerder hebt gedaan en waarin je nog niet zoveel zelfvertrouwen hebt opgebouwd. Laat je daar niet door tegenhouden. Iedereen die iets bereikt heeft, is ooit ergens begonnen. Laat je niet tegenhouden doordat je nog niet helemaal weet hoe en wat, dat komt vanzelf. Start before you’re ready!

Mail 6: Bezwaar 4:
Ok, ik durf mezelf online te laten zien maar ik weet echt niet wat ik moet plaatsen? Zelfs ik loop er één keer in de zoveel tijd tegenaan: ik weet niet waar ik over moet schrijven. Ik ga dan vooral niet geforceerd op zoek naar onderwerpen, maar laat de onderwerpen op mij af komen. De makkelijkste manier om snel en consequent content te verzinnen en te publiceren, is werken met thema’s die regelmatig terugkeren.

Mail 7: Aanbod – ben ik op de goede weg?
De lezer is nu opgewarmd en je hebt een band opgebouwd. Zorg voor een laagdrempelig product en geef ze een aanbieding. Wil jij ook de online zichtbaarheid krijgen die jouw bedrijf verdient? Jouw expertstatus claimen en moeiteloos klanten binnenhalen? Maar weet je niet helemaal of je op de goede weg zit met jouw online marketingkanalen? Ik wil je graag uitnodigen om mijn marketingscan te boeken. De scan heb ik speciaal ontwikkeld voor ondernemers zoals jij, die vaker gratis online zichtbaar willen zijn maar niet goed weten of ze al op de goede weg zitten.

Mail 8: Aanbod – wil je exact weten waar je online kansen liggen?
In deze mail geef ik aan dat ze nog een paar dagen gebruik kunnen maken van de aanbieding. Ook deel ik reviews van andere ondernemers die de marketingscan al gekocht hebben. Dit zorgt voor bewijs dat jouw product of dienst echt resultaat oplevert. Het zorgt voor meer vertrouwen.

Mail 9: Laat nogmaals zien welke kennis je in huis hebt
Vergeet vooral niet om de resultaten te delen van jouw product of dienst. In mijn geval de marketingscan. Wat krijg je precies? Wat is het resultaat? Zijn dat meer klanten? Laat zien dat jij de expert bent en verwijs ze naar jouw blog.

Mail 10: Persoonlijke begeleiding introductie

De meeste mensen gaan echt niet gelijk een duur product of dienst kopen zolang ze je niet eerst beter leren kennen en weten waarvoor je staat. Daarom is het handig om te beginnen met eerst een klein product om dan uiteindelijk steeds duurder te gaan. Maar het kan geen kwaad om bijvoorbeeld een keer je coaching traject te benoemen zodat ze in ieder geval weten dat je dit ook aanbiedt. Mochten ze in de toekomst hier behoefte aan hebben dan denken ze als eerst aan jou.

Tot slot

Wil je dat je salesfunnel een succes wordt? Zorg ervoor dat je eerst werkt aan het opbouwen van het vertrouwen van je potentiële klant voordat je een aanbod doet. Deel waardevolle tips die zorgen voor een aha momentje. Geef jouw salesfunnel een boost met prikkelende content. Hierdoor gaan mensen jou vertrouwen omdat ze jouw business leren kennen. Schrijf dus eerst de e-mails uit en automatiseer ze vervolgens door ze in MailBlue te zetten.

Heb je hier vragen over of wil je sparren? Neem contact met mij op.

0 reacties

Een reactie versturen