Blog

nieuwsbrief-versturen-suzipedia

Waarom ieder bedrijf aan online marketing zou moeten doen

 Steeds meer bedrijven zien het nut van online marketing. Zij weten maar al te goed dat de rol van het internet onmisbaar is. Je wilt bijvoorbeeld de naamsbekendheid van jouw bedrijf vergroten, jouw doelgroep bereiken en deze doelgroep aan jouw bedrijf binden. In dit artikel vertel ik waarom ook jouw bedrijf aan online marketing zou moeten doen.

  

 

Online markt groeit

Ieder jaar komen er weer nieuwe vormen van online marketing bij. Het is geen trend waarvan je kan afwachten of het wel aanslaat of dat het weer voorbij gaat. Een kwart van alle bestedingen (25,7 miljard euro) doen we tegenwoordig online. Wie ook online wilt verkopen, moet online zichtbaar en online vindbaar zijn!

86% van de Nederlandse bevolking is dagelijks online

 

 

Zichtbaar zijn

Om meer klanten te krijgen is het belangrijk om zichtbaar te zijn. Daardoor leren meer mensen jouw bedrijf kennen. Wanneer mensen jouw bedrijf beter leren kennen zullen ze eerder voor jouw bedrijf kiezen. Want in deze tijd is zowat alles en iedereen, dus ook jouw potentiële klant, online aanwezig en op zoek naar jouw expertise. Het is dus heel belangrijk dat jij daar zichtbaar bent voor potentiële klanten. Wanneer ze op zoek gaan naar een bedrijf en jouw bedrijf komt niet naar voren, zullen zij eerder gebruik maken van de diensten van jouw concurrent.

 

 

Vindbaar zijn

We googelen er met zijn allen flink op los. De helft van de Nederlanders zoekt op internet als ze meer informatie willen over een product of dienst. Een gemiste kans om daar niet op in te spelen! Je online vindbaarheid kan op drie manieren: met betaalde advertenties (SEA), door inzet van organische zoekresultaten (SEO) of een combinatie van beide. Als je vindbaar bent voor Google, dan blijf je vindbaar. Zo trek je nu en vooral in de toekomst meer bezoekers. Naarmate je hoger in Google staat, neemt deze kans nog verder toe.

 

 

 

Gerichte doelgroep bereiken

Waarom ieder bedrijf aan online marketing zou moeten doen? In tegenstelling tot offline marketing kun je met online marketing je doelgroep heel gericht targetten. Hierdoor kun je jouw content aanpassen naar de doelgroep die je wilt bereiken. Enkele factoren waarop je kunt targetten zijn: leeftijd, functie en interesses. Door goed te targetten kun je jouw boodschap aan de relevante doelgroep tonen, zodat de kans veel groter is dat er op jouw advertentie geklikt wordt.

 

 

Toestenbord met tekst erop - waarom ieder bedrijf aan online marketing zou moeten doen

 

 

Connecten met je doelgroep

 Je leert je doelgroep beter kennen door vragen te stellen. Naast dat je door vragen te stellen jouw doelgroep beter leert kennen, is deze manier ook nog om een andere reden goed om toe te passen. Namelijk voor de verbinding met jouw klanten. Wanneer jij aan jouw doelgroep vragen stelt en zij zien dat jij iets met hun antwoorden doet, voelen ze zich gehoord en gewaardeerd door je. Mensen vinden het prachtig om met input te mogen komen en voelen zich graag gehoord. Daarom zullen ze in dit geval nog beter over jou en jouw bedrijf denken.

 

Meetbaar

Het grote voordeel van online marketing is dat het meetbaar is. Van verkeer tot conversie – continu kan gevolgd worden wat jouw bezoeker doet. Met Google Analytics kun je eenvoudig doelen instellen op jouw website en zo kun je precies zien hoeveel mensen bijvoorbeeld jouw contactformulier hebben ingevuld of hoeveel mensen jouw product hebben gekocht – en waar ze vandaan kwamen. Uiteraard moet je deze doelen wel eerst instellen via Google Analytics en dit is iets wat veel bedrijven al snel vergeten.

 

 

Goedkoper dan offline marketing

Online marketing hoeft niet duur te zijn. Flyers, posters, advertenties in kranten, brochures, al dit drukwerk kost handenvol geld (en de resultaten zijn niet eens goed te meten). Terwijl je online met enkele zoekwoorden een veel groter en concreter effect kan hebben. Je moet alleen wel weten wat je doet!

 

 

Je krijgt expertstatus en claimt autoriteit in jouw vakgebied

 Blijven ontwikkelen en bewijzen dat jij de expertise hebt, hebben een gemene deler. En die heet ‘kennis’. Blijf jezelf verrijken door je kennis op peil te houden. Of beter: blijf voorop lopen in de laatste ontwikkelingen en trends. En deel vervolgens die kennis. Met je publiek. Met je ideale klant. Door jouw kennis te delen en tips weg te geven zal diegene bij een volgende vraag of behoefte aan jou denken. Ze vertrouwen je en willen bij je kopen.

 Lees hier mijn blog over: wat is online marketing?

 

0 reacties

Een reactie versturen