Blog

tablet - wat is online marketing?

Wat is online marketing?

Online marketing, je hebt er vast wel eens van gehoord. Maar wat is de exacte betekenis en hoe kun jij dit inzetten of juist verbeteren? De exacte betekenis volgens Wikipedia: internet marketing of online marketing is een vorm van marketing van producten en diensten via internet. Dit kan op veel verschillende manieren. Het begint allemaal met het aantrekken van bezoekers naar je website en social media kanalen. Daarnaast kies je bewust de juiste online kanalen die bijdragen aan jouw doelstellingen.

Doelen van online marketing

Het doel van online marketing kan voor elk bedrijf verschillend zijn. Wat wil je bereiken? Waar wil je heen groeien? Wat zijn de doelstellingen? Wie is jouw doelgroep? Het is belangrijk om van tevoren goed na te denken over wie en wat je wil bereiken. Dan kan je gericht content inzetten om dat doel te behalen. Dat is niet anders dan bij offline marketing. Enkele voorbeelden van doelen zijn:

  • Naamsbekendheid opbouwen
  • Klantenbinding
  • Meer bezoekers naar je website
  • Toename volgers op social media
  • Uitbreiding inschrijvingen voor je nieuwsbrief
  • Verhoging verkoop

Welke online marketing vormen zijn er?


Website

Online marketing start bij een website die er goed uitziet en gebruiksvriendelijk is. Jouw website is namelijk in veel gevallen het eerste contactmoment met jouw potentiële klant. Veel bezoekers komen via de zoekmachines naar jouw website. Daarom is het belangrijk dat je online goed gevonden wordt. Door het optimaliseren van je website scoor je hoger in Google en zorg je ervoor dat bezoekers op jouw website komen. Hoe doe je dit? Door effectief gebruik van SEO (Search Engine Optimization)-technieken is het mogelijk om meer bezoekers te trekken naar je website.

Contentmarketing

Content staat eigenlijk voor alles wat je offline en online deelt met jouw doelgroep. Bijvoorbeeld tekst en beeld maar ook blogs en video’s. Contentmarketing is gericht op informeren of het delen van inspirerende verhalen. Alleen maar teksten delen met de intentie om te verkopen werkt niet meer. Zorg er wel voor dat de content die je deelt op verschillende manieren wel op een lijn liggen met elkaar. Je communiceert op verschillende kanalen, maar wel op zo’n manier dat jouw doelgroep jou herkent. Deel oprecht je kennis zonder agenda of bijbedoelingen.  Het einddoel is het opbouwen van autoriteit. Je bouwt vertrouwen op en dat is waar content marketing om gaat.

Social media

Social media is een belangrijk middel om je merk te promoten, bestaande klanten bij je merk te betrekken en brand loyalty te creëren. De kracht van social media is dat je rechtstreeks met klanten in contact komt. LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, Snapchat; de lijst wordt elk jaar langer. Het valt niet mee om uit al die opties het juiste social media-platform te kiezen. Stort je niet op elk beschikbaar platform, maar neem de tijd om uit te zoeken welk platform het best bij je bedrijf en doelgroep past.

Social media kost tijd. Richt je daarom liever op één of twee platforms en plaats zinvolle content in plaats van je aandacht te verdelen over drie of vier platforms en op allemaal tekort te schieten. Een van de belangrijkste aspecten van social media marketing is het stellen van duidelijke doelen. Denk na over wat je op korte en lange termijn wilt bereiken en meet of je strategie werkt en pas aan waar nodig. Het is niet ‘even posten’ en meteen oogsten. 

Lees ook: Wat is social media en welke kanalen zijn er?

Toetsenbord met hastag - wat is online marketing?

Nieuwsbrief

Mensen doen pas zaken met je als ze van je bestaan afweten, je aardig vinden en vertrouwen in je hebben. Nieuwsbrieven zijn ideaal om in contact te blijven met potentiële klanten. Je blijft daardoor in beeld. Ze leren je kennen en krijgen een beeld van wie je bent en wat je hen te bieden hebt. Ze maken kennis met jouw expertise. Je moet natuurlijk wel een mailinglijst opbouwen. De beste manier daarvoor is om een gratis maar waardevolle weggever aan te bieden in ruil voor een e-mailadres. Je kunt bijvoorbeeld een e-book maken en deze op je landingspagina van je website plaatsen. Zorg er wel voor dat je waardevolle content in je e-book zet maar tegelijkertijd ook niet alles gratis weggeeft.

Lees ook: Waarom ieder bedrijf een nieuwsbrief zou moeten versturen

Voordelen van online marketing ten opzichte van offline marketing

  • Het bereik van internet is enorm (86% van de Nederlandse bevolking is dagelijks online)
  • Online markt groeit (in 2019 gaven we online €25,8 miljard uit) 
  • Resultaten zijn goed meetbaar, zet dit maar eens af tegen een flyer of billboard!
  • Gerichte doelgroep bereiken vooral bij advertising

In dit artikel heb ik maar een aantal manieren van online marketing toegelicht. Het is en blijft belangrijk om vol te houden. Naast het consequent zijn, moet je blijven volhouden. Dit kan je alleen maar doen door een duidelijke planning te maken, na te komen en voor jezelf per maand te gaan evalueren. Iedereen die zich bezighoudt met online marketing weet dat het keihard werken is én dat goede resultaten maar kort houdbaar zijn. De ontwikkelingen gaan snel maar zorg dat je in ieder geval online zichtbaar bent!

0 reacties

Een reactie versturen