Blog

Wat is social media?

Social media zijn voor de meeste mensen niet meer weg te denken uit het dagelijks leven, maar zet jij dit ook al in voor jouw bedrijf? Met social media trek je meer traffic naar je website en je vergroot je naamsbekendheid. Mits je het goed aanpakt natuurlijk! In een goede online marketingstrategie mag social media dus echt niet ontbreken. Maar wat is social media en hoe kan je dit effectief inzetten voor jouw bedrijf?

Social media is eigenlijk een verzamelnaam voor verschillende online platformen. Je kunt er content delen met andere gebruikers. In de jaren ’90 kwam dit concept echt van de grond maar was toen vooral bedoeld om met bekende en onbekende mensen in je directe omgeving of ver daarbuiten in contact te komen. Nu gebruiken ook steeds meer bedrijven deze online mogelijkheden omdat ze snel een groot netwerk kunnen opbouwen. Het is een belangrijk hulpmiddel om te connecten met hun doelgroep. Het is eerste echte social mediakanaal is het zakelijke LinkedIn, wat werd opgericht in 2003.

Soorten social media

Ieder online platform is uniek en heeft zijn eigen voor en nadelen. Zet jij social media al zakelijk in? Zoek dan eerst uit waar jouw doelgroep te vinden is en welke kanalen dus het interessants zijn voor jouw organisatie. Het ene platform richt zich meer op video’s en de ander juist op tekstuele content en het verschilt ook nog eens per doelgroep.

Lees ook: Wat is online marketing

Voorbeelden van social media kanalen

LinkedIn

Opgericht in: 2003 door Microsoft
Aantal gebruikers in Nederland: 4,7 miljoen
Leeftijd: grootste groep 20-39 jaar
Doelgroep: B2B (Business to Business) en werkzoekende. Als ’s werelds grootste professionele netwerksite verbindt LinkedIn professionals uit de branche met elkaar en helpt mensen bij het vinden van een baan, freelance werk, klanten of potentiële partners.

Het grootste zakelijke netwerk ter wereld. Opgericht door SlideShare en uiteindelijk overgenomen door Microsoft. Het is een online cv en visitekaartje waar potentiele klanten je kunnen vinden en contact met je kunnen opnemen. Je kunt niet alleen in contact komen met de mensen die je al kent maar ook met mensen die je LinkedIn connecties kennen. Daarnaast kun je ook een bedrijfsprofiel aanmaken die je aan je persoonlijke profiel kunt koppelen.

Voordelen: jouw netwerk gemakkelijk in één keer op de hoogte houden van jouw activiteiten, connecties kunnen jou een aanbeveling geven, vacatures zoeken, ideaal om je netwerk uit te breiden en om je expertstatus laten zien.
Nadeel: hogere advertentiekosten in vergelijking met Facebook.
Tip: onder je naam in je profiel staat de kopregel. Deze pakt automatisch je huidige functie waardoor je vaak daar je functienaam ziet staan. Maar je kan er echt veel meer mee! Je hebt 120 tekens de ruimte om een pakkende tekst te maken. Is jouw tekst prikkelend en overtuigend om mensen te laten doorklikken naar je profiel?

Wist je trouwens dat je kan checken wat jouw SSI-score is? Deze waarde geeft aan hoe goed je bent met social selling. Deze tool is leuk en handig om te weten op welk vlak je verbeteringen kunt doorvoeren.

Facebook

Opgericht in: 2005 door Mark Zuckerberg
Aantal gebruikers in Nederland: 10,4 miljoen
Doelgroep: het gebruik onder jongeren tussen de 15-19 jaar blijft dalen. Tussen de 20-39 jaar blijft het aantal stabiel en in de leeftijdsgroep tussen de 40-80+ stijgt het aantal gebruikers.

Je kunt je eigen profiel aanmaken waar je vervolgens vrienden aan kunt toevoegen. Je post kan tekstueel zijn, maar ook een foto of video bevatten. Daarnaast kun je lid worden van groepen, evenementen bekijken en zelf spelletjes spelen. Daarnaast is er ook de mogelijkheid om een bedrijfspagina aan te maken. Hier kun je dus alle relevante informatie over je bedrijf delen waardoor mensen je bedrijf kunnen vinden op Facebook.

Voordelen: de grootste voordelen van een Facebookbedrijfspagina zijn dat je uitgebreide statistieken krijgt. Met die uitgebreide statistieken zie je precies welke content mensen interessant vinden en wat voor soort berichten je dus vaker kunt plaatsen. Wil je meer bereik? Dan kun je op Facebook een advertentie plaatsen. Het voordeel van Facebook is dat je heel gericht kunt targeten op de juiste mensen. Dus je kunt zo’n advertentie laten zien aan een hele selecte groep mensen die precies aan bepaalde voorwaarden voldoen. Op geen enkel ander social mediakanaal kun je zo gemakkelijk en precies targeten als op Facebook.
Nadeel: Facebook toont lang niet altijd jouw berichten. De zogenaamde ‘edgerank’ is een formule die bepaalt hoe vaak jouw bericht wordt getoond op de tijdlijn van andere.

Wat is social media-Suzanne Roording

Bron: De cijfers komen uit een onderzoek, uitgevoerd in januari 2020 door onderzoeksbureau Newcom.nl

Instagram

Opgericht in: 2010 door Kevin Systrom en Mike Krieger
Aantal gebruikers in Nederland: 5,6 miljoen
Doelgroep: Instagram blijft nog elk jaar stijgen. De grootste doelgroep zijn vooral de gebruikers tussen de 14-20 jaar. Maar ook de oudere generatie vinden steeds meer de weg naar Instagram.

Dit online platform is vanaf 2012 ook onderdeel geworden van het bedrijf Facebook. Instagram bestaat dit jaar 10 jaar. Je kunt foto’s en video’s delen in je feed maar ook in je story’s. Met een Instagram story kun je een verhalenreeks maken. Instagram story’s worden ook wel verhalen genoemd. Het zijn afbeeldingen of video’s die je in een reeks achter elkaar kunt zetten. Deze verdwijnen na 24 uur weer. Als iemand op jouw story klikt, worden deze automatisch afgespeeld. Je vindt ze bovenin je Instagramscherm. Iemand die een story heeft geplaatst, krijgt een cirkeltje in de kleuren van Instagram om zijn of haar profielfoto heen.

Voordeel: Instagram maakt gebruik van hashtags waarmee foto’s geïndexeerd worden. Door op een hashtag te klikken worden alle foto’s getoond die deze tag bevatten. Zo kunnen je volgers bepaalde onderwerpen gemakkelijk vinden.Nadeel: Pas bij 10.000 volgers of meer krijg je extra functies zoals linken naar je website rechtstreeks in een post.
Tip: Instagram Reels is een nieuwe functie. Je kunt hiermee video’s met teksten, stickers, filters en muziek maken. Met Reels kun je meer afwisseling in je content maken. Reels is een geheel nieuwe manier om leuke en vermakelijke videocontent te maken van Instagram story’s. Bij de App TikTok kun je maximaal 1 minuut aan video maken, bij Reel is dit slechts 15 seconden.

YouTube

Opgericht in: 2005 door Google
Aantal gebruikers in Nederland: 9,1 miljoen
Doelgroep: 81% van de gebruikers van YouTube is tussen de 15-25 jaar oud

Dit netwerk is een dochteronderneming van Google. Op YouTube kunnen gebruikers filmpjes publiceren (uploaden) en bekijken. Elke gebruiker heeft zijn eigen ‘televisiekanaal’ waarop al zijn filmpjes te bekijken zijn. Je kunt je abonneren op een kanaal (gratis) waardoor je een melding krijgt als er nieuw filmpje online is gezet. YouTube is uitgegroeid tot een van de meest populaire websites voor het plaatsen en delen van video’s zoals; demo’s, vlogs, tutorials, testimonials, interviews, webinars en bedrijfsfilms. Het is na Google de meest gebruikte zoekmachine.

Voordeel: emotie breng je beter over met beeld dan met tekst. Grote kans dus dat jouw video de bezoeker of klant meer raakt dan een tekst.
Nadeel:
je bent overgeleverd aan een ander bedrijf waar jezelf geen invloed op hebt. Ze kunnen je video of zelf heel je account verwijderen. Daarnaast komt er heel veel reclame tussen de filmpjes door waardoor jouw kijker afgeleid kan raken en je kanaal verlaat.
Tip: YouTube is eigendom van Google. Als je de video’s bewust ‘tagt’ met zoekwoorden (SEO) dan worden ze sneller gevonden. In de beschrijving van je video moet je ook je URL vermelden, zodat je kans hebt op doorkliks naar je website.

Waarom social media inzetten voor jouw bedrijf?

Social media is een belangrijk middel om je merk te promoten, bestaande klanten bij je merk te betrekken en brand loyalty te creëren. De kracht van social media is dat je rechtstreeks met klanten in contact komt. LinkedIn, Instagram, Pinterest, Twitter, Facebook, Snapchat; de lijst wordt elk jaar langer. Het valt niet mee om uit al die opties het juiste social media-platform te kiezen. Stort je niet op elk beschikbaar platform, maar neem de tijd om uit te zoeken welk platform het best bij je bedrijf en doelgroep past. Social media kost tijd. Richt je daarom liever op één of twee platforms en plaats zinvolle content in plaats van je aandacht te verdelen over drie of vier platforms en op allemaal tekort te schieten.

Een van de belangrijkste aspecten van social media marketing is het stellen van duidelijke doelen. Denk na over wat je op korte en lange termijn wilt bereiken en meet of je strategie werkt en pas aan waar nodig. Het is niet ‘even posten’ en meteen oogsten.

0 reacties

Een reactie versturen